Fotografie: Ruwe beelden
In deze sectie vind je exclusieve tips en trucs voor het fotograferen van atletiek en aanverwante zaken. Geschreven door Phoenix-huisfotograaf Michel Reij. Dit gaat over het gebruik van ruwe beelden (les 8 van 26).
Michel Reij:
Dit advies ga je me niet in dank afnemen… Het gebruik van RAW als bestandsformaat levert grotere bestanden op, waardoor het buffergeheugen van je camera, je geheugenkaartjes én je back-up media eerder vol zijn. Daarbij heb je mogelijk extra of andere fotobewerkingssoftware nodig en kost het meer tijd om je foto’s na te bewerken.
Maar het is wel de belangrijkste stap die ik ooit heb gezet om de kwaliteit van mijn foto’s te verhogen.
RAW-bestanden bevatten de onbewerkte gegevens van de sensor van je camera. Bij jpg-bestanden bewerkt de camera deze sensor-gegevens en comprimeert ze tot een jpg-bestand. Voor deze bewerking hanteert de camera vaste regels, die niet in alle gevallen het juiste resultaat zullen opleveren.
Met een RAW-bestand heb je deze bewerking tot een jpg-bestand zelf in de hand, waardoor je veel betere resultaten kan behalen.
RAW-bestanden bevatten veel gedetailleerdere informatie over de kleurwaarden van iedere pixel, wat meer vrijheid oplevert bij het aanpassen van de belichting. Een jpg-bestand bevat per kleur 256 mogelijke waarden, terwijl een RAW-bestand 4096 (12 bits) tot zelfs 16384 (14 bits) gradaties per kleur bevat. Een aantal voordelen:
- Veel meer vrijheid in het corrigeren van de belichting (en dat heb ik regelmatig nodig);
- Geen zorgen meer over de witbalans-instelling van de camera, want die kan je achteraf aanpassen zonder kwaliteitsverlies;
- Grote controle over het contrast van je foto’s;
- De mogelijkheid om foto’s “dubbel te ontwikkelen” en een lichte versie en donkere versie over elkaar heen te leggen om de lichte en donkere partijen met elkaar in evenwicht te brengen.
Onderstaande serie foto’s van de finale van de Crosscompetitie 2006/2007 laat zien wat het verschil is tussen de jpg-bestanden die door de camera zijn gemaakt (links) en de handmatig ontwikkelde RAW-bestanden (rechts). Tijdens deze wedstrijd had ik mijn camera ingesteld op RAW + JPG:
Voor mij is het gebruik van RAW ook heel belangrijk omdat ik bij pupillenwedstrijden vaak midden op de dag fotografeer, met de zon hoog aan de hemel. Een situatie die ver verwijderd is van wat in de fotografie wordt aangeduid als “de gouden uren”: de tijd kort na zonsopgang en kort voor zonsondergang, als de schaduwen lang zijn en het licht warm. Met RAW kan ik veel beter controle houden over de harde contrasten.
🤫 Wil je weten hoe de foto’s in dit artikel gemaakt zijn? Dus welke camera, brandpuntafstand, diafragma etc., klik dan op de afbeeldingen in dit artikel. Voor het beeld bij de opening, klik hier.
Meer weten? Lees dan ook Michel’s andere tips. En heb je aanvullende vragen, mail Michel.