Trainingsgroepen Trainingstijden Studenten

Conditietraining voor Hordenlopers

De conditietraining voor onze hordenlopers bestaat uit de volgende onderwerpen.

  • Algemene conditietraining
  • Specifieke conditietraining
  • Functionele conditietraining

Per week besteden wij ongeveer 3 uur aan kracht- en conditietrainingen. Dat komt ongeveer overeen met 40% van onze trainingstijd. Door deze vormen van conditietraining wordt de belastbaarheid vergroot en dat is voor onze manier van trainen noodzakelijk. Wij trainen in veel periodes op een zo hoog mogelijke verhouding belasting/belastbaarheid. Belastbaarheid en prestaties zijn, zoals ik dat zie, heel sterk met elkaar verbonden.

Het doel van de algemene conditietraining is het verbeteren van de grondmotorische eigenschappen (uithoudingsvermogen, kracht, snelheid en lenigheid). Het lichaam wordt tevens zo volledig mogelijk veelzijdig getraind. Veelzijdige training staat mede aan de basis van het het hordenlopen.

Bij specifieke conditietraining gaat het wat mij betreft om het verbeteren van het herstelvermogen, de herstelcapaciteit, het sprintvermogen en de sprintcapaciteit. Deze onderdelen trainen we door te varieren met trainingsduur, -intensiteit, aantal series, rust- en seriepauze binnen de conditionele trainingen.

Bij functionele conditietraining staat bij mij het trainen van de beweging centraal. Hier richten wij ons vooral op het activeren van de spieren onder verzwaarde omstandigheden. Het gaat hierbij vooral om de coordinatie tussen de diverse spieren.

De trainingen

Het echte zware conditionele werk vindt plaats op de trap (37 treden) bij de Trappenberg in Huizen en op de zandvlaktes van de Soester Duinen bij AV Pijenburg in Soest. Bij de Trappenberg in Huizen gaat het vooral om het verbeteren van kracht en explosiviteit d.m.v. plyometrische oefeningen. De trap wordt tussen de 20 en 24x in allerlei varianten genomen.

In Soest staat de functionele conditietraining centraal. Bij deze trainingen doen we om het lopen in alle fasen van start tot finish te verbeteren.

Actueel

Clubnieuws

Data Track Meetings 2023 bekend 👉 save the date 🥳

29-01-2023

Leuk! De data voor de Track meetings in 2023 zijn bekend dus noteer deze alvast in je agenda. Ook interessant:Runnersworld Track Meeting 16 mei: uitslagen en foto’sWist je dat de

lees verder...
Clubnieuws

Jeugdfonds Sport & Cultuur ondersteunt jou

27-01-2023

Door de torenhoge inflatie en de hoge energieprijzen kunnen steeds meer ouders/verzorgers helaas de sport- of cultuurdeelname van hun kinderen niet meer betalen. Mogelijk betreft dit ook onze kinderen. Het

lees verder...
Clubnieuws

Oproep deelnemers onderzoek ontlastingsverlies bij hardlopers

26-01-2023

Ontlastingsaandrang en verlies is een bekend onderwerp onder hardlopers. Op dit moment is er nog nooit onderzoek gedaan naar deze groep dames en weten we niet waarom er niet vaker

lees verder...

Agenda

januari 2023
MDWDVZZ
       1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31      
« dec   feb »

Lidmaatschap

Ben je geïnteresseerd in trainen bij AV Phoenix? Kom dan gerust eerst eens een kijkje nemen bij de verschillende trainingen. Je kunt vier weken gratis meetrainen om te kijken of het je bevalt!

Er zijn verschillende trainingssgroepen waar je je bij aan kunt sluiten.

Phoenix traint in het zomerseizoen buiten op de baan van Maarschalkerweerd en Overvecht. In het winterseizoen zijn onze jongste atleten, wedstrijdatleten en studenten binnen in de zaal te vinden.

Schrijf je in