Fotografie: perspectief – deel 2
In deze sectie vind je exclusieve tips en trucs voor het fotograferen van atletiek en aanverwante zaken. Geschreven door Phoenix-huisfotograaf Michel Reij. Deze keer: deel 2 van 3 over ‘Perspectief’ (les 19 van 26).
Michel Reij:
Een andere vorm van perspectief zit ‘m in de keuze van je lens. De brandpuntsafstand van je lens bepaalt niet alleen hoeveel je in beeld krijgt, het heeft ook grote gevolgen voor de onderlinge verhoudingen tussen de elementen in beeld. Een telelens drukt alles enorm inelkaar, zodat bijvoorbeeld een groep atleten veel “compacter” lijkt dan in werkelijkheid.
Een groothoeklens daarentegen overdrijft de onderlinge afstanden en maakt dat wat dichtbij is, veel groter afgebeeld wordt dan verderweg gelegen objecten.
De verleiding is erg groot om alleen een telelens te gebruiken. Dat is lekker veilig, omdat je niet te dichtbij hoeft te komen en dus ook niet snel opgemerkt zal worden. Daarbij is het makkelijk om ongewenste elementen buiten beeld te houden of zo wazig af te beelden dat het niet meer stoort.
Toch neem ik me iedere keer weer voor om meer met groothoek- of normale lens (ongeveer 35 – 70mm bij een full-frame camera, ongeveer 24 – 40mm bij een camera met een kleinere sensor) te doen. De reden hiervoor is dat als het lukt, de impact van deze beelden vaak veel groter is. De moeilijkheid met deze lenzen is dat je fysiek veel dichterbij het onderwerp moet komen om het beeld goed te vullen.
Groothoek
Onderlinge afstanden lijken groter dan in werkelijkheid.
Normaal
Onderlinge afstanden worden redelijk waarheidsgetrouw weergegeven.
Tele
Onderlinge afstanden lijken kleiner dan in werkelijkheid.
🤫 Wil je weten hoe de foto’s in dit artikel gemaakt zijn? Dus welke camera, brandpuntafstand, diafragma etc., klik dan op de afbeeldingen in dit artikel. Voor het beeld bij de opening, klik hier.
Meer weten? Lees dan ook Michel’s andere tips. En heb je aanvullende vragen, mail Michel.