Zó begon de Maliebaanloop
In 1984 bestond de AV Phoenix 25 jaar, een uitstekende gelegenheid om zich als vereniging te presenteren. Naar atleten, naar de bond, naar de gemeente. Een receptie is snel bedacht, een speciaal clubblad ook, maar beide zijn niet interessant voor media en publiek. En een feest voor de leden lijkt al helemaal niet publicatiewaardig. Maar een jubileumwedstrijd daarentegen…
Wie het Phoenix van die tijd kent, zal het niet verbazen dat de eerste gedachte dan naar de Maliebaan ging. Phoenix had vele jaren zijn trainingen op de Maliebaan gehouden omdat het geld voor het huren van gemeentelijke accommodaties ontbrak. Verder leek het een zeer geschikte locatie, omdat je tijdens de wedstrijd maar één kruising tegenkomt en er voldoende ruimte is om ook toeschouwers iets te kunnen bieden.
10KM en de MaliebaanMijl
Een aparte 10 km wegwedstrijd was een logisch onderdeel. Voor de recreanten werd de Maliebaan ongeschikt bevonden, te saai. Dus is onderzocht of we de zekerheid konden krijgen dat de spoorwegovergang tijdens de wedstrijd niet gesloten zou worden. Zo kreeg je een parcours over de Maliebaan en rond het Wilhelminapark. En de mijl was eigenlijk een must, er was in die tijd veel publiciteit rond een stratenmijl in Parijs en Londen.
Voorbereiding allereerste Maliebaanloop
Dus plan ✅ – nu nog de datum! Met de afdeling Utrecht volgde al snel overleg over de wedstrijddatum en vervolgens werd de medewerking gevraagd aan de Utrechtse jurycommissie. René Schoenmaker werd wedstrijdleider. Met Nico van Harn werd het parcours nauwkeurig uitgemeten. Dirk Riemersma en Klaas Lok hielpen met de Mijl.
Vervolgens werd een taakverdeling gemaakt om de wedstrijd voor te bereiden en te organiseren. Herman Verheul was vanzelfsprekend de gastheer. Joop Spoor nam samen met Gerrit Wermer de taak op zich om de afzetting van het parcours te verzorgen en de baanwachten op kruisingen en dergelijke aan te sturen. Hans de Caluwé zou samen met Jannet Vermeulen zorgen voor de inwendige mens, inclusief broodjes voor jury en medewerkers. Jos van Verseveld verzorgde het wedstrijdsecretariaat. Ben Korver was microfonist (en ook komende editie weer!) en Koos Vermeulen (de auteur) was achtervang. Klaas Lok zorgde voor een kwalitatief goede bezetting van de beide wedstrijdonderdelen.
Iedereen zocht naar sponsors. Zo kreeg Joop Spoor een wegenbedrijf zo ver dat zij de hekken leverden voor de afzetting. Frits Gerlach bezocht alle middenstanders in de omgeving en kreeg overal wat, onder andere prijzen in natura en veel ham voor de erwtensoep en de broodjes. Philip van Heerde, de man die toen het nu nog in gebruik zijnde Phoenix-logo voor deze gelegenheid ontwierp, wist een schoenenfirma te interesseren. De bank, gevestigd naast de start, werd bereid gevonden om ons van elektriciteit te voorzien en een school stelde haar kleedgelegenheid ter beschikking.
De stratenmijl kreeg niet de belangstelling die het op dat moment in de rest van Europa had. En ook de 10 km kreeg niet het verwachte aantal inschrijvingen. De datum van 11 november, vlakbij de jubileumdatum van 4 december, zou daarvoor verantwoordelijk zijn. Een recreatieloop moet zich eerst bewijzen – en dat is wel gebeurd, met inmiddels alweer de 36e editie die eraan komt op 17 oktober 2021 (de inschrijving is geopend).
Maliebaanloop 1984 in beeld
Klik op de eerste afbeelding en gebruik de pijltjes of swipe om door de gallerij heen te gaan.
Hoe succesvol was de allereerste Maliebaanloop?
De wedstrijd zelf was succesvol. Alle voorbereidingen leverden het gewenste resultaat en er was veel publiek. Een Belg, Alex Hagelsteens, zette een scherpe tijd neer op de 10 km (28.44’3). En veel Phoenix-atleten leverden prima prestaties.
Dankzij het jaarlijkse karakter dat de loop kreeg, hebben we wel bewezen dat de Maliebaanloop in een behoefte voorziet en jaarlijks voor publiciteit zorgt.
Koos Vermeulen
Tekst: Koos Vermeulen / Beeld: CWT Archief